• Nieuwlandhof 99, Amsterdam
  • 020-7370441 / 06-57952575
  • Dutch
  • English

Daniël Osei Nimako (22) ‘Ik kreeg de kans om door te groeien.

Daniël Osei Nimako (22) kreeg een vmbo-k advies, stapelde daarna zijn opleidingen en doet nu de masteropleiding Forensic Science aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens Osei Nimako was zijn basisschool wel erg voorzichtig met het schooladvies. Hij accepteerde het, maar koos wel voor een middelbare school met meerdere niveaus, zodat hij door kon groeien. Osei Nimako creëerde daarna zijn eigen kansen door bij zijn docenten aan te dringen op meer uitdaging.

Daniël Osei Nimako verhuisde van Ghana naar Nederland toen hij acht jaar oud was. Een grote verandering, in Ghana kreeg hij les in het Engels, in grote klassen. ‘Eenmaal in Nederland wilde ik zo snel mogelijk de taal onder de knie krijgen, dus maakte ik gebruik van huiswerkbegeleiding. Mijn moeder kon me niet helpen bij Nederlands of rekenen volgens de methode van mijn nieuwe school.’

Op de eindtoets in groep acht scoorde hij 533, genoeg voor vmbo-t/havo. Hij was toen zes jaar in Nederland. Zijn basisschool was voorzichtig en paste het voorlopig schooladvies niet aan, zijn leerkracht hield het bij bij vmbo-k. ‘Ik wist dat ik beter kon. Mijn huiswerkbegeleider adviseerde me om naar een middelbare school met meerdere niveaus te gaan, me op de toekomst te richten en daar mijn best te doen.’

Op zijn middelbare school, de Open Scholengemeenschap Bijlmer in Amsterdam, kreeg Osei Nimako regelmatig toetsen op verschillende niveaus, om te peilen of hij nog op het juiste niveau zat. Ook drong hij zelf aan bij zijn docenten, zodat hij de moeilijkste opdrachten en toetsen kreeg.

Osei Nimako is tevreden met waar hij terecht is gekomen. Na een jaar op de middelbare school stroomde hij door naar vmbo-t, het jaar daarop kwam hij in de havo/vwo-klas terecht. ‘Ik heb de havo afgerond, daarna deed ik de hbo-opleiding Chemie.’

‘Achteraf denk ik wel eens, als ze me naar de havo hadden gestuurd was het misschien sneller gegaan, dan drong ik waarschijnlijk aan op vwo. Dat zit in mij, als je mij iets aangeeft, ga ik ervoor.’  

Osei Nimako denkt dat docenten het beste met hem voor hadden, ook zijn basisschoolleerkracht. Die laatste heeft hij nooit meer gesproken. Wel ging hij terug naar zijn mentor van de middelbare school. ‘Ze was heel blij om te horen wat ik heb bereikt. Ik had een goede band met haar en ik ben dankbaar dat ik de kans kreeg om door te groeien.’

Osei Nimako’s thuissituatie droeg ook bij aan het doorstromen en stapelen. Zijn moeder en zus controleerden hem op huiswerk en zetten ’s avonds de tv zachter zodat hij door kon werken. ‘Mijn moeder hamerde ook veel op begrijpend lezen, en zorgde dat we naar het jeugdjournaal keken. Dit is moeilijker voor ouders die weinig tijd hebben en laat thuiskomen van werk.’

Met zijn master gaat het goed, hij moet wel wennen aan de hoeveelheid zelfstandig werk. ‘Vergeleken met de hbo-opleiding die ik hiervoor deed, verwachten docenten veel van je eigen inzicht, en hebben ze minder tijd voor je. Het duurt nog wel even voordat ik afstudeer. Biochemie, kijken naar hoe bepaalde medicijnen in het lichaam afgebroken worden, lijkt mij ook heel interessant, dus misschien ga ik me daarin verder specialiseren.’ 

Meld u aan voor een intakegesprek.

Toegankelijke huiswerkbegeleiding
Kennisontwikkeling
Leerpotentieel